מרכז תורה ומדינה - לימוד ומחקר תורני הלכתי
  • דף הבית
  • אודות
  • צוות
  • מאמרים
  • מחלקת אחוה
  • מחלקות
  • כנסים והרצאות
  • ניוזלטרים
  • ספרים
  • תרומות
  • צור קשר
  • נגישות

הלכות מלכים לרמב"ם

  • תורה ומדינה
  • מאמרי ושיעורי המרכז
  • הלכות מלכים לרמב"ם
  • הלכות מלכים לרמב"ם
  • משטר ושלטון
  • חקיקה
  • בחירות ונבחרים
  • צבא כהלכה
  • מחשבה ומסורת מדינית יהודית
  • כללי
  • מכת מדינה - קורונה
  • סרטונים שונים
  • אחוה- מדניות חברתית
    • משפחה
    • זוגיות
    • מדיניות חברתית
    • הורים וילדים
    • כללי
    • זכויות אדם
    • שוויון
  • שיעורים
  • ליברליזם

האם מותר היה לתת מזוזה למלך בחריין


פורסם בגליון אמונת עיתך 139 ניסן תשפ"ג

הרב פרופ' נריה גוטל

המלצת הרב יעקב אריאל לספר שולחן מלכים


המלצת הרה"ג הרב יעקב אריאל שליט"א לספר שולחן מלכים - על הלכות מלכים לרמב"ם. פורסם בעיתון בשבע בתאריך י"ג חשוון תשפ"ג

הרב יעקב אריאל

כבוד לשליט שאינו מלך


מי אינו ראוי למלוכה? וכיצד עלינו להתייחס למינוי שלא עפ"י ההלכה?

הרב מאיר מולר

בניין המקדש לפני העמדת מלך


בכל יום ויום אנחנו מתפללים לבניין המקדש. הרמב"ם מנה את מצוות בניין המקדש כמצווה ציבורית מעשית, תוך שהוא תולה אותה במלך ישראל. השאלה בה דן מאמר זה היא אם קיימת אפשרות הלכתית לבנות את בית המקדש עוד קודם להמלכת מלך? זאת ועוד, האם תיעוד היסטורי מלמד, שבעבר אכן קדם ניסיון בניית המקדש לכינונה של מלוכה?

הרב שבח שולמן

מלכים ומלחמותיהם 2


אחד התפקידים החשובים של המלך הינו יציאה למלחמה ומלחמתו נקראת מלחמת ה'. בעם ישראל אין המלך עושה מלחמה אלא כדי שתתפרסם אלהותו יתברך, דהיינו מלחמת ה'.

הרב אבישי בן דוד

מלכים ומלחמותיהם 1


אחד התפקידים העיקריים של המלך הוא יציאה למלחמה כשאר יש צורך בכך. המפרשים מציינים כי תפקידו הראשון של המלך הינו יציאה למחמה בעמלק.

הרב אבישי בן דוד

מלך כמו הגויים?!


האם מלך ישראל צריך להיות "ככל הגויים"- קיימות דעות שונות לגבי מצות מינוי המלך, אין כוונת התורה שהמלך יהיה ככל הגויים, אלא דווקא מלך שבו יבחר ה'

הרב בניהו שנדורפי

גילוי דעת פרשת וישלח


מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול, ומבארים האחרונים שזה משום שכבוד מלך ישראל הוא כבוד ה', ואין המלך רשאי למחול על כבודו של ה'.

הרב איתי אליצור

מלכות החשמונאים במשנת הרמב"ם


יכולתו של נביא להעמיד מלך משאר השבטים, דומה ליחס בין שילה לבין ירושלים בנוגע להיותם "המקום אשר יבחר ה'". ההלכה התייחסה גם למשכן שילה כמקום נבחר, אלא ששילה הייתה בחירה זמנית בעוד שירושלים היא הבחירה הקבועה.

הרב אחיה ליפשיץ

ירושלים ומלכות בית דוד


מאמר העוסק בקשרים הלכתיים בין מלכי בית דוד לבין ירושלים ובזיקה הגמורה שבין בחירת ירושלים לבין בחירת בית דוד, כאשר בחירת בית דוד כוללת בתוכה גם את בחירתו כמלך ירושלים הבלעדי.

הרב אחיה לפשיץ
  • 1
  • 2

 

 

 

 

בתמיכת משרד התרבות והספורט

2025 © כל הזכויות שמורות. מרכז תורה ומדינה - לימוד ומחקר תורני הלכתי | עמותת תורה ומדינה - מכון מחקר

מרכז תורה ומדינה ת.ד 15 ניצן 073-2865858 merkaz@toramedina.org.il

Site by: TWB.co.il  Run on: Switch